23. De Slag boven de Helgolandse Bocht

Voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog leefden de bevolkingen van Europa in grote angst voor de bommenwerper. Men vreesde grote luchtarmada’s vol bommenwerpers die hun steden en fabrieken binnen korte tijd in puin zouden veranderen. Hoewel dit schrikbeeld vooral voor de Duitse bevolking vanaf 1943 bewaarheid zou worden, lieten de eerste maanden van de oorlog vooral de tekortkomingen van de bommenwerper zien. Uit deze eerste confrontaties leerden beide partijen waardevolle lessen die de luchtoorlog tijdens de rest van de Tweede Wereldoorlog zouden kenmerken.

Een kaart van de Helgolandse Bocht, het deel van de Noordzee waar de meeste luchtgevechten in het najaar en de winter van 1939 plaatsvonden.
Een luchtfoto van de RAF van de Duitse marinebasis bij Wilhelmshaven, het voornaamste doelwit van de RAF in de eerste maanden van de oorlog.
De Vickers Wellington was tussen 1939 en 1942 het belangrijkste toestel van RAF Bomber Command.
De tweemotorige Messerschmitt Bf 110 was een uitstekend toestel om bommenwerpers aan te vallen. Tegen andere jachttoestellen was het veel kwetsbaarder.
De Messerschmitt Bf 109 was een van de beste toestellen van de Tweede Wereldoorlog. Voor de Luftwaffe was het jarenlang het primaire jachtvliegtuig.
De Handley Page Hampden was een Britse middelzware bommenwerper die in de eerste maanden van de oorlog door RAF Bomber Command werd ingezet. Zij werd al snel vervangen door de Wellington.
De Bristol Blenheim was het ‘manusje van alles’ van de RAF. Het deed dienst als bommenwerper, verkenningstoestel, jachttoestel en de oorlogvoering tegen U-boten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s